Spring til hovedindhold
Book

Samarbejde

Her kan du se en oversigt over nogle af de projekter vi er og har været en del af.

Klog ledighed

Projekt Klog Ledighed udspringer af viden om, at for mange ledige venter for længe, før de overvejer brancheskift, så der ikke er tid til egentlig kompetenceudvikling. Dette gør sig også – og måske særligt – gældende for gruppen af ledige over 50 år, som mange gange har en meget stærk faglig identitet.

Projektet vil rykke ved dette ved at lade målgruppen gennemgå et fire dages kursus, der skal arbejde med deltagernes viden om efteruddannelse, kompetencer, realkompetencevurdering og de mange muligheder for at skifte spor i arbejdslivet. Samtidig skal der arbejdes med holdninger og identitet for at bane vejen for brancheskift, hvor der bygges videre på de mange kompetencer, som den enkelte ledige i målgruppen har opbygget gennem mange år på arbejdsmarkedet.

Kurset virker i sammenhæng med kontaktforløbet ved a-kassen og følges op med en jobklub, hvor der vil blive arbejdet med netværk imellem deltagerne såvel som individuel opfølgning på de planer, der udarbejdes under kurset.

Parter

  • 3F-afdelinger på FYN
  • AMY-Fyn
  • HF & VUC FYN

Løbetid: 1. januar 2025 til 31. december 2026
Kontakt: Michael Fjeldsted/ Dorte Husted Johansen

Praksis- og professionsrettet HF 2

Projekt Praksis- og professionsrettet HF 2 sigter mod at gøre undervisningen på hf mere praksisorienteret og professionsrettet for at skabe en tættere sammenhæng mellem gymnasiefag og videregående professionsuddannelser.

Det omfatter samarbejde med UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvor tretten forskellige uddannelser – såsom lærer, pædagog og sygepleje – inddrages. ‘

Projektet har to spor - et efteruddannelses spor for undervisere på HF og et elev spor der gennem workshops og læringsforløb, faciliteret af studerende og undervisere fra UCL, introduceres eleverne til praksisnære problemstillinger og professionsrettede temaer. Projektet bygger på tidligere samarbejdserfaringer og sigter mod at styrke elevernes motivation, engagement og overgang til videregående uddannelser.

Partner:

UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Projektet er støttet af STUK.

Løbetid: 15. december 2024 til 31. december 2027
Kontakt: Rikke Johannesen/ Rikke Skov-Nielsen

Motivation via simpel tilgang

Formål: Projektet sigter mod at udvikle og afprøve korte introduktionskurser på max 12 timer, der skal motivere voksne med ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder til at deltage i undervisningsforløb som giver dem kendskab og muligheder for at gøre brug af kompenserende IT-værktøjer og teknologier, der kan lette deres dagligdag og øge deres selvstændighed.

Parter

  • HF & VUC FYN, afdeling Svendborg
  • VUC Lyngby
  • 3F afdelingerne på Fyn og i Hovedstaden

Projektet er støttet af STUK. 

Løbetid: 1. oktober 2024 til 30. juni 2027
Kontakt: Rikke Johannesen/ Dorthe Bruhn Ullegaard

Se de konkrete hold her.

En indgang til alle

Projektet sigter mod at fastholde beskæftigede og bringe ledige tættere på arbejdsmarkedet ved at motivere personer med læse-, skrive- og regneudfordringer til at deltage i opkvalificering af basale kompetencer. Dette opnås ved at adressere tidligere negative skoleoplevelser og tabuet omkring manglende færdigheder.

Projektet vil arbejde med opsøgende aktiviteter i fritidsarenaer som markeder og indkøbscentre for at nå målgruppen i uformelle rammer,  udvikling af webinarer i samarbejde med eVejledning for at øge viden og motivation blandt både målgruppen og deres støttenetværk (familie, kollegaer, ledere), samt udvikle workshops for professionelle (vejledere, undervisere, ledere) for 

Projektet er støttet af STAR

Løbetid: 1. oktober 2024 til 1. oktober 2026
Kontakt: Rikke Johannesen/ Dorthe Bruhn Ullegaard

Livsduelighed gennem Trivsel og Dannelse på Hf-søfart

Projektets indsats

Indsatsen skal sikre at eleverne på Hf-søfart bliver bevidste om tiltag, der kan være med til at mindske mistrivsel hos sig selv og andre i fællesskaber på uddannelserne, så flere opnår at gennemføre uddannelsesforløb samtidig med at de opnår viden og erfaring med fællesskabernes betydning i et dannelsesperspektiv.
Indsatsen sigter efter at styrke de unges selvforståelse og sociale kompetencer, så de unge oplever at kunne træffe mere reflekterede valg, der støtter deres vej gennem uddannelse - og kommer ud styrket fagligt og som livsduelige unge, der navigerer mere sikkert videre i livet.

Parter

  • HF & VUC FYN Ærø
  • HF & VUC FYN Svendborg
  • Thurø Sejlklub
  • Motorfabrikken Marstal

Projektet er støttet af Lauritzen Fonden og Orient’s Fond.

Løbetid: 1. juni 2024 til 30. juni 2027
Kontakt: Rikke Johannesen/ Peter Vestergaard

Merge Cube i STEM-undervisningen

Augmented Reality skal skabe en virtuel bro mellem kursisten, der sidder derhjemme og undervisningen på skolen. Særligt i STEM fagene biologi, fysik og kemi oplever vi en udfordring med at udføre praktiske forsøg i laboratorierne. Brugen af Merge Cuben som en metode til at kunne udforske spændingsfeltet mellem den virtuelle og den virkelige verden.

Ved at gøre brug af Merge Cubes vil det være muligt for kursisterne at lave konkrete forsøg i de naturvidenskabelige fag, mens de følger undervisningsforløb på distancen.

Merge Cube er et overskueligt og brugbart visualiseringsværktøj, hvor kursisterne kan gøre brug af den taktile sans og aktivt tilegne sig viden, som om det var 3D i stedet for at skulle bruge de traditionelle 2D-modeller, og de kan få en bedre forståelse af konceptet fra forskellige vinkler.

Merge Cuben gør det ligeledes muligt for kursisterne at gentage forsøgene, så mange gange de har brug for det og virkelig få læringen og erfaringen ind under huden.

Step 2 i projektet vil fokusere på at udvikle virtuelle STEM faglige lokaler, som elever og lærere kan tilgå via Oculus Quest, for at kunne understøtte muligheden for at gentage og afprøve forsøgene i eget tempo, for at sikre en grundigere indlæring.

Projektet støttes af META

Løbetid: august 2023 til 30. december 2025
Kontakt: Michael Merrild mmi@vucfyn.dk og Peter Vestergaard – pve@vucfyn.dk

Bedre fjernundervisning på GS

Formålet med projektet er at styrke tilbuddet om gymnasial supplering (GS) tilrettelagt som fjernundervisning i Region Syddanmark. Projektet skal bidrage til gode uddannelsesmuligheder i hele regionen, idet flere borgere får adgang til og gennemfører gymnasial supplering og dermed opnår adgang til den ønskede videregående uddannelse.

Projektets indsats

I projektet skal undervisere og vejledere i et workshop-forløb udvikle best practice tiltag for fjern- og hybridundervisning med udgangspunkt i egne og andres praksiserfaringer, eksisterende viden og en kursistundersøgelse. Projektets øvrige partnere, relevante GS-skoler fra andre regioner og kursister deltager på de fem workshops.

I projektets afsluttende del afprøves tiltagene på 20 hold, og beskrivelserne af best practice tilpasses undervejs. De undervisere og vejledere, der ikke har taget del i at udvikle tiltagene, gennemfører også den tilpassede undervisning under vejledning af de otte centrale undervisere og vejledere.

Parter 

  • TietgenSkolen
  • HF & VUC FYN
  • VUC Syd
  • Kolding HF og VUC

Projektet støttes af Regions Syddanmarks Uddannelsespulje.

Løbetid: 1. januar 2024 til 31. december 2025
Kontakt: Lars Zimsen lzi@vucfyn.dk og Michael Fjeldsted – mfj@vucfyn.dk

Campus Ærø – Fremtidens læring i fællesskab

Formålet med projektet er at skabe et fælles miljø for alle uddannelsesaktive på Ærø, så flere oplever at være en del af et fællesskab, og at uddannelsesmiljøet på øen er attraktivt. Projektet skal i sidste ende bidrage til, at flere unge på Ærø gennemfører en (ungdoms)uddannelse.

Projektets indsats

I projektet etableres et fysisk mødested for unge under uddannelse (projektet kalder stedet for ’Skibet’, som fysisk er en tilbygning til Marstal Navigationsskole). Skibet skal være et mødested med plads til fælles og individuel lektielæsning, gruppearbejde og online undervisning. Her kan unge fx også deltage i større fælles arrangementer.

Derudover vil projektlederen i samarbejde med undervisere og relevante medarbejdere fra HF & VUC FYN og Marstal Navigationsskole samt instruktører fra foreninger igangsætte en række indsatser til gavn for uddannelsesaktive og unge på øen. I projektet udvikles blandt andet et ’Campus-fritidsprogram’, hvor uddannelsesaktive introduceres til forskellige foreninger og fritidsaktiviteter, ligesom der tilbydes ture og arrangementer i weekender samt åbne maskin- og kunstværksteder.

Parter

  • HF & VUC FYN Ærø
  • Ærø Kommune
  • Marstals Navigationsskole
  • Motorfabrikken Marstal

Projektet er støttet af Regions Syddanmarks Uddannelsespulje.

Løbetid: 1. januar 2024 til 31. december 2026
Kontakt: Rikke Johannesen rft@vucfyn.dk og Peter Vestergaard – pve@vucfyn.dk

Afsluttede projekter