Samarbejde

Afsluttede projekter
-
Projektets formål er, via forskellige motiverende greb, at få flere voksne beskæftigede til at styrke basale læse-, skrive- eller regnefærdigheder. Barrierer som fx mindre positiv skoleerfaringer står ofte i vejen for voksnes lyst til og motivation for at opkvalificere deres basale færdigheder, og det afholder dem fra at deltage i efteruddannelse. Derfor søger projektet at på forhånd nedbryde barrierer og skabe forløb, hvor de ansattes egne erfaringer og viden i højere grad bliver undervisningens udgangspunkt.
Projektets grundtanke er, at arbejdspladsen skal hjælpe uddannelsesinstitutionerne med faglig, arbejdsmarkedsrelateret viden, der gavner de ansattes uddannelsesforløb, og uddannelsesinstitutionerne skal klæde arbejdspladsen på til at spotte og motivere målgruppen, så ansatte tør tage chancen og påbegynde et uddannelsesløft, som er med til at fastholde deres job og tilknytning til arbejdsmarkedet.
Parter- HF & VUC FYN
- TietgenSkolen
- Ærø Kommune
- 3F Industri
- HK Midt
Projektet er støttet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings pulje.
Løbetid: 1. januar 2022 til 1. december 2024
Kontakt: Michael Fjeldsted – mfj@vucfyn.dk -
Eleverne fra 5 hf-klasser introduceres til innovationspædagogik gennem undersøgende processer, der skaber viden og færdigheder i undervisningen på hf og kobles med konkrete praksisorienterede workshops på UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole, hvor studerende faciliterer elevernes mulighed for at udarbejde løsninger på grønne omstillingsproblematikker.
Workshops udvikles – i samarbejde mellem hf-undervisere, UCL-undervisere og studerende på UCL - med udgangspunkt i virksomhedscases – hvor problemstillingen omhandler grønt iværksætteri, cirkulær økonomi, grønne regnemodeller og kombineres med en af følgende retninger på en videregående uddannelse.
Bæredygtige produktion (Cradle to cradle tilgang) (Produktionsteknolog uddannelsen), Robot teknologi i erhverv (Automations teknologuddannelsen), Klimavenlige energiproduktion og indeklima (Energiteknolog uddannelsen) samt Landbrug som Grøn iværksætter (Proces/jordbrugs uddannelsen).
Den praktiske fremstilling/ løsning af en virkelighedsnær problemstilling, er med til at skabe en større forståelsesramme af teoretiske forankrede fag (fx matematik, fysik), som de er introduceret for i grundskolen og på HF, kan omsætte til praktisk anvendte fag på videregående uddannelsesniveau og dernæst til konkret og praktisk anvendelse på arbejdsmarkedet.
Projektet er en videreudvikling af et regionsprojekt – STEM HF videre, som vi afsluttede i december 2023.
Projektet støttes af Region Syddanmarks Uddannelsespulje.
Løbetid: 1. januar 2023 til 30. december 2024
HF & VUC FYNs deltagere: Stine Lykkeberg Jørgensen, Henrik Cederfeldt Larsen, Mathias K. Hansen, Jonas L. Kristensen og Malene Harboe Madsen.
Kontakt: Rikke Johannesen – rfj@vucfyn.dk -
Projektet ville styrke virksomhedsansattes basale færdigheder inden for skrivning, læsning, regning, engelsk og IT. En mere fleksibel tilrettelæggelse af forberedende voksenundervisning på tværs af de syddanske VUC’er skulle bidrage til, at virksomhederne i højere grad benyttede sig af tilbuddet.
I projektet blevet fælles udbud af alle fag inden for forberedende voksenundervisning (FVU) udviklet og afprøvet på tværs af de syddanske voksenuddannelsescentre (VUC). Projektets formål var således at gøre det nemmere for VUC’erne at opnå et tilstrækkeligt antal kursister til at oprette undervisningshold, der retter sig mod bestemte virksomheder eller brancher. I projektperioden blev nye undervisningsforløb udviklet og afprøvet, ligesom forskellige undervisningsformer blev afprøvet, idet kursisterne kunne deltage både fysisk og virtuelt. VUC’erne vurderede desuden alle virksomhedskursisters digitale kompetencer med henblik på at tilbyde FVU digital til de kursister, der havde behov for det.
Projektet blev støttet af Region Syddanmarks Uddannelsespulje.
Løbetid: 2022 til 2024
HF & VUC FYNs deltagere: Steen Henningsen og Susanne Frost Maarbjerg
Kontakt: Rikke Johannesen – rfj@vucfyn.dk og Michael Fjeldsted – mfj@vucfyn.dk -
Målet for projektet var, at flere unge på hf-uddannelser på Fyn bliver mere nysgerrige på og får indsigt i mulighederne, som uddannelser inden for STEM kompetencerne repræsenterer og derfor søger en videregående uddannelse inden for det område. Projektet blev gennemført via workshops, hvor det faglige indhold fokuserede på grøn omstilling og teknologisk udvikling, skulle styrke den enkelte hf-kursists viden om STEM kompetencernes anvendelse i praksis. Faciliteringen foretaget af studerende fra STEM-rettede uddannelser på UCL, som blev understøttet af hf-undervisere i de naturfaglige fag samt vejledere. Hf-kursisterne opnåede på denne måde et bedre billede af både studieindhold, -retninger og en bred pallette af jobmuligheder. Efter endt projektforløb var målet, at hf-kursisterne blev afklarede i forhold til STEM-områdets videregående uddannelsesmuligheder samt at en større andel valgte en STEM uddannelse.
- HF & VUC FYN
- Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL)
-
Fra 2020-2022 deltog vi sammen med en række andre fynske uddannelsesinstitutioner i Projekt Tværfaglig indsats målrettet ordblinde unge. Formålet var at give ordblinde unge bedre forudsætninger for at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Projektet skulle udvikle, implementere og forankre indsatser baseret på best practice og den nyeste forskning.
Projektets mål var at bibringe ordblinde unge på ungdomsuddannelserne forudsætningerne for at bestå overgangskrav og efterfølgende påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Projektet skulle udvikle, implementere og forankre indsatser baseret på best practice og den nyeste forskning. Der blev udvalgt 4 indsatsområder:
- Styrke visitationsforløbet
- Styrke relationsarbejdet mellem de ordblinde, de ordblinde og deres ordblindeundervisere, og styrke og videreudvikle undervisningen i anvendelse af hjælpemidler
- Styrke det organisatoriske samarbejde institutionerne imellem
- Inddragelse af forældrene
Aktiviteter/leverancer
- Udvikle og implementere 8 koncepter for et styrket visitationsforløb – et pr. skole.
- Udvikle og implementere 10 koncepter for it-instruktionsforløb, der skal styrke og forbedre de ordblindes anvendelse af deres it-hjælpemidler.
- Styrke relationsarbejdet mellem de ordblinde og styrke undervisningen af de ordblinde via i alt 80 udviklede workshops.
- Udvikle en model og en procedure for, hvordan der kommunikeres med de ordblinde unge – en pr. skole.
- Udvikle og implementer 10 handleplaner for unge ordblinde på egen institution - en pr. skole.
- Udvikle og implementere 10 handleplaner for overgangen på tværs af skolerne.
- Udvikle og implementere 10 koncepter for, hvordan den enkelte skole kommuniker både skriftligt og mundligt med de unge ordblindes forældre, med henblik på at hjælpe forældrene med at understøtte deres barns udbytte af ordblindeundervisningen.
Projektet blev støttet af Region Syddanmarks Uddannelsespulje.