Spring til hovedindhold
Book

Internationale projekter

KA2 - DIST-SEED - Digital Integration Storytelling Through Social-Emotional Education

Integration af digital storytelling gennem social-følelsesmæssig uddannelse

Projektet er et Erasmus+ KA2 projekt, hvor de 7 partnere sammen skal udvikle en ”toolkit”, som kan bruges ved uddannelse af lokale undervisere i, hvordan de kan anvende ”integration af digital storytelling til styrkelse af de sociale-følelsesmæssige kompetencer” hos kursisterne.

Projektet skal gøre os klogere på, hvordan undervisning i sociale-følelsesmæssige emner kan kombineres med den digitale storytelling, og den nye viden skal spredes ud i de 7 partner organisationer via lokale workshop for egne og inviterede undervisere.

Aktiviteter

De vigtige nøgle-aktiviteter i projektet er;

  • 5 interviews i partnerlandene med eksperter på området for følelsesmæssig uddannelse
  • Opsamling/resume af resultaterne fra de 7 partnere
  • Afvikling af 1. workshop i Lissabon med deltagelse af 3-4 undervisere fra hvert land, hvor den nye viden diskuteres og afprøves i praksis
  • Afvikling af 2. workshop i Rom med deltagelse af 3-4 undervisere fra hvert land, hvor den nyerhvervede viden om følelsesmæssig undervisning af voksne kombineres med digitale storytelling
  • Udarbejdelse af toolkit til undervisning af andre undervisere
  • Afvikling af workshop i de enkelte partnerlande

Partnere

  • VUC Storstrøm
  • Archivio della Memoria (ADM) - Italy 
  • ENSINO E INVESTIGACAO E ADMINISTRACAO SA (Atlantica University) - Portugal
  • European Learning Centre (ELC) - Spain 
  • STOWARZYSZENI E CENTRUM WSPIERANIA EDUKACJI I PRZEDSIEBIORCZOSCI (CWEP) - Poland 
  • Pädagogische Hochschule Freiburg (PHFR) - Germany
  • HF & VUC FYN

Kontakt: Peter Vestergaard, pve@vucfyn.dk
Projektperiode: 1.09.2023 - 31.08.2025

 

Erasmus+ KA2: EASY – Educating Adults Against Stereotypes

Erasmus+ KA2 projektet EASY sætter fokus på stereotyper primært relateret til køn, alder og etnicitet. Målet med projektet er at skabe bevidsthed om stereotyper, således at diskrimination kan forhindres. Projektet vil skabe indsigt i, hvordan og hvorfor stereotyper dannes samt hvordan de kan føre til diskrimination, og hvad der skal til for at nedbryde dem. I projektet belyses stereotyper gennem film og tegneserier.

Aktiviteter

I EASY projektet udvikles følgende produkter:

  • En kursusramme, der indeholder en oversigt over læringsudbytte i form af viden, færdigheder og holdninger, undervisningsmetoder og teknikker samt baggrundsviden om stereotyper baseret på bibliografisk research
  • Et katalog med film og tegneserier, som alle indeholder eksempler på stereotyper
  • En værktøjskasse med undervisningsaktiviteter
  • En lærervejledning

Partnere

Uniwersytet Łódzki – Polen
Aidlearn, Consultoria em Recursos Humanos Lda. – Portugal
OLYMPIAKI EPAIDEFTIKI KAI SYMVOULEFTIKI EPE – Grækenland
ACTA FOUNDATION - Bulgarien

Kontakt: Mette Gabrielsen, mga@vucfyn.dk
Projektperiode: 1/12 2021 – 31/8 2024

 

Akkreditering på Ungdoms – og Voksenuddannelsesområdet

HF & VUC FYN er akkrediteret i Erasmus på både ”ungdoms- og voksenuddannelses”-programmet. Akkrediteringerne betyder, at vi via årlige ansøgninger og tildelte midler får mulighed for at sende elever og kursister på studieture/-ophold i forskellige europæiske byer. Studieturene vil indeholde temaer knyttet til vores internationale strategi, og give mulighed for at lære mere om fremmede kulturer via skolebesøg eller fælles aktiviteter med unge/-voksne i andre europæiske lande.

Akkrediteringerne betyder, at vores elever/kursister kan deltage i en planlagt studietur med en mindre egen betaling, så de fleste får mulighed for at få denne unikke lærings-oplevelse.

Vi har hidtil haft elever/kursister på studieture til Tyskland, Frankrig og Spanien.

Akkrediteringerne giver os desuden mulighed for at sende vores ansatte på studieture hos partnere i andre lande, herunder på sonderende besøg for at undersøge om bestemte institutioner i andre lande kan give grobund for et fremtidigt samarbejde. Vi har bl.a. haft ansatte afsted på studieophold i Irland, Norge, Tyskland og Italien.

 

International strategi

Se vores internationale strategi her

 

Afsluttede projekter