Spring til hovedindhold
Book

50-årig student: Det er aldrig for sent

Efter 30 år som gartner var Marianne nedslidt og måtte finde på noget andet at lave. Hun har altid drømt om at blive pædagog og startede på pædagog-forløbet. Undervejs fandt hun ud af, at hun var glad for at undervise og hjælpe andre, så hun besluttede sig for at tage en fuld hf, så hun kan søge ind på lærerseminariet.

Da Marianne startede på VUC, havde hun ingen ambitioner om at tage en fuld hf. Hun gik i gang med det 1-årige pædagogforløb, fordi hun gerne ville være pædagog og kunne tage de 4 hf-fag, der giver adgang til pædagoguddannelsen. Men undervejs fandt hun ud af, at hun godt kunne lide at undervise og hjælpe andre. Så hun besluttede sig for at gå målrettet efter en studenterhue, så hun kunne tage en uddannelse som lærer.

"Da jeg startede på VUC, havde jeg slet ikke drømt om, at jeg skulle have en fuld hf, men nu ligger huen klar. Man udvikler sig jo og får nogle nye idéer, når man finder ud af det går godt."

Da Marianne i sine unge dage gik ud af 10. klasse, var hun ikke klar til STX og havde heller ikke troen på, at hun kunne gennemføre. Hun tog en erhvervsuddannelse og har været rigtig glad for at arbejde som gartner, men drømmen om en hue spirede, da hun blev måtte finde anden beskæftigelse.

"Det at få en studenterhue betyder sindssyg meget – også selv om jeg er kommet op i en anden alder. Det giver mig et stort kick, for jeg har bevist ’Marianne du kan godt!´. Så kan jeg kigge på den på en dårlig dag og tænkte, at når jeg kan det der, så kan jeg rigtig meget, så den bliver symbol for en sejr for mig."

Hun har været rigtig glad for at gå på VUC og har gået sammen med en masse dejlige mennesker, som ikke har gjort forskel på, at hun var lidt ældre end de fleste andre i klassen. Måske har hun endda inspireret nogle til at give den en ekstra skalle og styrke deres tro på, at de også godt kunne, hvis de gjorde en indsats for det.

"Det betyder jo ikke noget, om du har fået 12 eller ej. Hvis du har arbejdet rigtig hårdt for det og måske endda har haft svært ved det, så skal du da være ligeså stolt af et 4-tal. Det glemmer vi lidt."

Skolen er mit arbejde

Marianne har fra starten været indstillet på, at der ville gå meget tid med skolearbejdet og ville blive nogle lange dage med lektier, der skulle laves efter en lang undervisningsdag.

"For mig er det her ikke bare en skole, det er mit arbejde. Så man møder til tiden, man er forberedt og man laver sine afleveringer. Lige nu sidder jeg fx og forbereder jeg mig biologi, og det er er nok det fag, der ligger længst væk for mig. Men det er jo bare ligesom en arbejdsopgave, man skal have lavet. Jeg hopper ikke over, hvor gærdet er lavest, så jeg laver det så godt, jeg kan." 

Marianne arbejder meget systematisk og har fundet ud af, at den måde, hun lærer bedst på, er at sidde derhjemme og arbejde sig igennem de spørgsmål, de har gennemgået i undervisningen. Så falder de sidste ting måske på plads.

Nogle fag er naturligvis nemmere end andre – særligt matematik har været Mariannes yndlingsfag, men uanset fag, så giver det en vis glæde, når hun har gjort det.

"Jeg er virkelig stolt af min hf, men jeg har også kæmpet for det."

Drømmer om at blive lærer

Mariannes drømmer er at blive lærer for de store børn i udskolingen og kan med fordel overføre nogle af erfaringerne fra sit eget læringsforløb til lærerjobbet.

"Det er en stor fordel, at jeg kan sætte mig ind i deres sted, fordi jeg har lige været igennem det, som nogle skal igennem lige om lidt. Jeg vil gerne være med til at give dem et godt fundament for deres videre færd ud i livet, så de tror på, at de kan."

Hun har allerede været til optagelsesprøve og samtale på traineelæreruddannelsen på UCL i Jelling. Det betyder 10 timers ved siden af studiet, så hun får erfaring og har fast job, mens hun uddanner sig til lærer.

"Så skal jeg godt nok læse Matematik B ved siden af det første halve år, så er jeg indstillet på, at det bliver meget, men jeg har heldigvis en søn, der går i 2.g, og han er rigtig god til matematik", griner Marianne.